|
Medde
Jun 18, 2019 10:27:03 GMT
Post by Bella on Jun 18, 2019 10:27:03 GMT
KILPAILUKALENTERI 2019
Medde kisaa toistaiseksi vain villeissä kilpailuissa
AIKA PAIKKA LAJI & TASO SIJA
30.6. Adina Match Show SIN1 30.6. Adina Koulu, heC hyl. 30.6. Adina Koulu, heB 1/5
|
|
|
Medde
Jun 19, 2019 11:48:55 GMT
via mobile
Post by Bella on Jun 19, 2019 11:48:55 GMT
HISTORIIKKI (omistajan näkökulma/VRL-14703)
Kaikki alkoi, kun päädyin jälleen kerran vierailemaan Scuderia Sierrassa. Tarkoituksenani ei ollut mennä hevosostoksille, vaan mahdollisesti liikuttamaan jotakin tilan lukuisista hevosista. Aluksi kaikki meni suunnitelmieni mukaan; ratsastin mukavalla ratsulla kentällä ja vein sen takaisin talliin. Varusteita viedessäni näin itselleni erittäin tutun Bonkku -ponin, jota siskontyttöni usein kävi liikuttamassa Sierrassa. Mutta se, mitä seuraavaksi näin, sulatti sydämeni. Pieni, tuuheatukkainen, pikimusta shetlanninponitamma katseli minua nappisilmillään eräästä karsinasta. Unohduin varusteet käsissäni katselemaan tuota metrin korkuista palleroa. Havahduin ajatuksistani vasta, kun joku kysyi minulta, pidinkö Kirasta. Mykkänä nyökyttelin ja sain kerättyäni itseni viedäkseni varusteet. Palatessani kiersin ponit kaukaa.
Olin jo lähdössä tilalta, kun näin mustan ponitamman tällä kertaa kentällä. Joku ratsasti sillä ja ihastuksissani hiiviskelin kentän laitamille katsomaan. Kiraksi kutsuttu tamma liikkui shetlanninponiksi vallan upeasti. Sillä oli keveä, irtonainen askel ja kiva muoto. Havahduin ajatuksistani, kun ratsastaja tuli alas ponin selästä ja kysyi haluaisinko kokeilla. Räpyttelin silmiäni hämmentyneenä, mutta pienenä ihmisenä tajusin voivani kokeilla. Hieman empien tartuin tarjottuihin ohjiin, nappasin tarjotun kypärän ja nousin ponin selkään. Se saattoi olla elämäni suurimpia, mutta parhaimpia virheitä. Ihastuin täysin kauniin tamman askeliin sekä pienen pieniin ponimaisiin tapoihin. Haikein mielin luovutin askellajit läpikäytyäni ohjat takaisin aiemmalle ratsastajalle.
En huomannut, että ratsastustani oli kauempaa vilkuillut tilan omistaja Nikki. Hänet ohittaessani sain kysymykseksi, mitä pidin Looks That Kill:istä. Hehkutin tammaa ihanaksi ja kehuin nimenkin vielä upeaksi. Puoliksi tosissani ja puoliksi vitsillä sanoin haluavani tammasta varsan. Nikki virnisti, kun heti perään totesin, että en etsinyt ponia. Sillä kertaa jatkoin matkaani kotiin, vaikka mieleni perukoilla seikkaili pieni ponitamma.
Kului ehkä pari viikkoa, mutta en saanut Kiraa pois mielestäni. Lopulta jouduin nielemään ylpeyteni ja myöntämään, että halusin juurikin shetlanninponin ja vieläpä ponista nimeltä Looks That Kill. Soitin Nikkille, joka oli ennenkin minulle myynyt tilaushevosia. Saatoin puhelimessakin kuulla, että hän virnisti, kun myönsin haluavani oman shetlanninponin. Onnekseni Nikkiltä sattui löytymään Kiralle täydellinen puoliso, Death Song. En ollut ikinä nähnyt komeampaa ponioria, joten valinta oli helppo.
Kun sitten syntyi varsa, se sai nimekseen Kiss Me Deadly. Heti kotiuduttuaan alettiin pientä tammavarsaa kutsua Meddeksi. Sain sievoisen summan siitä maksaa, mutten myöskään ollut ollut koskaan niin onnellinen. Ja ne kaikki päivät aina nykyhetkeen ovat olleet persoonallisia. Medde on ollut varsinainen pieni riiviö, eikä se ikinä säästä omistajaansa harmailta hiuksilta. Siltikään en päivääkään vaihtaisi pois. Medde on pieni poni suurella egolla ja sydämellä.
|
|
|
Medde
Jun 20, 2019 21:04:50 GMT
Post by Bella on Jun 20, 2019 21:04:50 GMT
Ratsastustunnilla PäikesaaressaTervehdin ratsastuksenopettajaa saapuessani kentälle. Hieman uteliaasti muut ryhmäläiset vilkaisivat minuun ja pikkuruiseen Meddeeni. Mukavalta vaikuttava opettaja käveli luokseni ja esittäytyi Mariksi. Hän kertoili vielä lisää tunnin aiheesta, vaikka olinkin kuullut jo jotain Venlalta, jolle olin ilmoittautunut. Kerroin Marille, että Medde oli ensimmäistä kertaa ryhmätunnilla. Totesin myös, ettei tamma ollut varsinaisesti taso helppo A, mutta osasi kuitenkin kiitettävästi perusasiat. Mari nyökytteli ja toivotti meidät Medden kanssa tervetulleeksi. Kaikki ratsastajat nousivat kaarrosta ratsujensa selkään. Itsekin kiristin Medden vyön ja laskin jalustimet. Olin toistaiseksi tyytyväinen Medden käytökseen, sillä se vaikutti lähes viilipytyltä. Tunsin itseni silti hieman vaivaantuneeksi, sillä 153cm:ä pitkä ratsastaja näytti hieman yli metrin korkuisen ponitamman selässä hassulta. Mutta pakkohan jonkun oli Meddeä ratsastaa ja jääräpäiselle tammalle olin ainut sekä tarpeeksi kokenut että pieni ratsastaja. Keräsin tammani ohjat ja lähdin kävelemään muiden perässä alkukäyntejä uralle. Medde käveli muista välittämättä, josta oikeastaan yllätyin myönteisesti. Pieni toivonkipinä kisoja ajatellen heräsi mielessäni, sillä ainakaan mikään hälinä ei sitä vieraalla tallilla häirinnyt. Keräsimme ohjat ja aloitimme tunnin. Aiheena olivat siirtymiset, joka oli hyvä Meddeä ajatellen - se osasi olla sellainen jääräpää. Ensimmäiset tehtävät olivat kuitenkin pääty-ympyröitä kevyessä ravissa. Ja sainkin heti huomata, että Meddeä ei kiinnostanut yhtään tehdä töitä. Se vältteli ohjastuntumaa, kulkien koko ajan sen alapuolella. Silmiäni pyöritellen jatkoin sitkeästi tamman taivuttamista tehden monia pidätteitä. Opettaja neuvoi minua tekemään pienempiä voltteja suoralle uralle ja muistutti ratsastamaan Meddeä eteenpäin. Suunnanvaihdoksen jälkeen alkoi jo sujua ja Medde selkeästi hieman luovutti, hakeutuen oikeasti peräänantoon. Sen sijaan ensimmäiset laukannostot pääty-ympyröille olivat katastrofeja. Medde heitteli villisti peräänsä jokaisessa nostossa ja laukkasi kuin viimeistä päivää. Vasta toiseksi viimeisellä laukkaympyrällä vasempaan kierrokseen sain ponin ruotuun. En voinut olla huokaisematta helpotuksesta välikäyntien koittaessa. Välikäyntien jälkeen aloitimme tekemään siirtymisiä. Tarkoituksenamme oli tehdä pitkille sivuille vähintään kolme ravi-käynti siirtymistä ja nostaa päädyssä laukka. Laukata tulisi puolikasympyrä ja sen jälkeen tehdä toinen ympyränpuoli harjoitusravissa. Medde jäysti kuolaintaan ja vaikutti olevan erittäin vastahakoinen tekemään siirtymisiä raviin. Mari muistutti käyttämään pohjetta naputtavasti, nopeana liikkeenä. Hän myös totesi, etten saisi poniani raviin, jos puristaisin sen keuhkot tyhjiksi pohkeillani. Hieman naurahtaen muistin rentouttaa pohkeeni avun antamisen jälkeen. Laukannosto päädyssä sujui paremmin. Medde säilyi peräänannossa ja siirtyi helposti raviin puolivälissä ympyrää. Kehuin tammaa ja jatkoi tehtävän suoritusta. Suunnanvaihdoksen jälkeen alkoivat jälleen samat ongelmat. Huokaisten tappelin Medden kanssa ohjastuntumasta ja lopulta tamma luovutti kuin luovuttikin. Ravisiirtymiset alkoivat sujumaan jo lähes yhtä hyvin kuin toiseen suuntaankin ja laukka alkoi olla kerta kerralta kootumpaa. Muutamien kierrosten jälkeen otimme loppuravit keventäen. Medde pärskähti pari kertaa ja venytti askeltaan mukavasti. Tamma liikkui oikein irtonaisesti ja Marikin kehui meitä. Hymyillen taputin ponitammaa kaulalle ja siirsin sen muiden mukana käyntiin, tarjoten ratsulleni pitkät ohjat. Palautetta sain Marilta, niin rakentavaa kuin myönteistäkin. Itse kiittelin Maria laadukkaasta tunnista ja totesin virnistäen, että meillä saattaisi Medden kanssa mennä jopa kisoissa hyvin - ainakin, mitä tuli tammani käytökseen vilinässä. Tiedä sitten siitä rataosuudesta...
|
|
|
Medde
Aug 23, 2019 17:26:05 GMT
Post by Bella on Aug 23, 2019 17:26:05 GMT
Medde vierailulla Playground:issa Kirjoittajana Konsta (Humutin)
Mä oon tottunu olemaan jo omien ponien kynnysmatto. Mutta sitä en hyväksy, et jonku toisenkin poni tulee ja kohtelee mua samalla tavalla. Niinku tämä Medde, joka haro narun päässä tarhan puolella. Kaatosateessa. Oon sitä mieltä, että kaikista vähiten tämä meidän sirkus tarvii uusia poneja. Varsinki vieraita, ne laittaa vaan kaikkien pasmat sekasin ja orit vauhkoo seuraavan viikon ihan päättömänä, oli kyseessä sitte ori tai tamma. Mutta silti se perhanan nainen oli menny kutsumaan jonku Pohjanmaan reissulla kisanneen neidon poninsa kanssa kahville ja sopinu, että poni voi jalotella tyhjässä tarhassa. Ja ei siinä vielä mitää, mut sitte alko tulla vettä rännistä ku saavista kaatamalla. Ja miksi sen piti olla mä joka tätä tuittupäätä täältä yrittää sisälle pelastaa? “Tule nyt tyhmeliini, me kastutaan”, mä maanittelin, mut musta valkoturpa vaan löi hanttiin entistä enemmän. Seuraavaks se heittäis etujalat varmaan spagaattiin, tästä ei nimittäin enää oltu kaukana, niin syvälle se ehti jo kavionsa meidän tarhan mutavelliin liejuttaa. Voikohan mut haastaa semmosesta oikeuteen jos ponin nivelet paukkuu sen oikuista? Ja ennen ku joku viisas sanois että lahjo se, niin lahjoin jo, sokeritki loppu viis palaa sitte, ne meni kiinni ottaessa. Ja siinä ku leikin köydenvetoa, oli katastrofi jo nurkan takana. Ois pitäny ajatella valmiiks, mitä käy, ku poni heittää vetämästä vastaan. Konsta lilluu siel lantamutaliejussa persiillään. “Jää sitte”, ärähdin tamman suuntaan joka katteli mua hämmästyneenä. Tunsin kuin se velli syöpy shortsien lahkeiden sisään ja irvistelin sitä tunnetta. Onneks Ellen ei ollu näkemässä, se ottais kuvanki. Mutisten irrotin sen narun ja päästin mustan ponin takas tarhaan ja nitkutin ite talliin hakemaan sadeloimen. En ollu luovuttaja mut luulen, että helpommalla päästään jos nakkaan sille vaan loimen päälle - ei kai se nyt oikeesti sokerista oo tehty, ja jääköön sitte sateesee ja onhan sillä katos minne mennä, jos rupee koiranilma kyrsimään (selvästi tätä ponii ei kyl sää haitannut, olis se sisälle muuten tullu).
“Konsta. Miks sun housut on liejussa?” Ellen alotti heti, ku valuin kuraa keittiön laatalle. “Voi kauhee, ei kai Medde kaatanu sua?” Bellaksi esittäytyny omistaja itse järkyttyi. Nyökyttelin - parempi vaan syyttää sitä ponia ku omaa typeryyttä, tai en koskaa kuulis loppua kuinka niitä poneja oikeesti pitää händlätä. “Mene hyvä mies suihkuun, haiset”, mun työnantaja vaan nipisti nenäänsä ja viittas peskarin suuntaan. Mä marssin sanaakaan sanomatta sinne, ja mietin, josko mä voisin haastaa Ellun oikeuteen henkisestä kärsimyksestä.
|
|